Kliks
In een kennispocket over online marketing kwam ik hem tegen. Tip 7. Geef, om meer aandacht voor je advertentie te krijgen, elk woord in je titel een hoofdletter. “Door hoofdletters te gebruiken trekt u weer extra aandacht en dus extra kliks. Dus niet ‘goedkoop dineren in de buurt’ maar ‘Goedkoop Dineren in de Buurt”. Van deze tip gaan Kopijkats nekharen recht overeind staan.
Engels
Ja, het trekt de aandacht. Maar niet op een goede manier. Het lijkt letterlijk vertaald uit het Engels*. Zomaar een voorbeeld:
Een Vermomde U2 Begint Te Spelen In De Metro Van New York. Zou Het Publiek Doorkrijgen Waar Ze Naar Kijken?
Dit is waarschijnlijk een css-instelling, tekstopmaakcode die er voor zorgt dat alle woorden in een artikelkop automatisch een hoofdletter krijgen. Maar kijkt er dan niemand bij ‘Filmpje van de Dag’ nog even naar zo’n pagina en denkt: “hee, dat ziet er raar uit, klopt niet, hoe zetten we dat uit?” En als hij of zij toch bezig is… De titel is ook aan de lange kant. Oh, wacht, het is gewoon de helft van de inleiding die tot titel is gebombardeerd. Tuurlijk joh.
Gelukkig snapt Metronieuws het wel: “U2 verrast metroreizigers New York met optreden”. Hetzelfde onderwerp, kernachtig verwoord in een kop met alleen hoofdletters waar ze horen.
*Onze Taal zegt over Engelse (film)titels; “In het Engels krijgen alle hoofdwoorden in filmtitels een hoofdletter – grofweg alle woorden behalve lidwoorden en voorzetsels” (bron).
#webkater
Oh noes ^-^ dit is de eerste post in de nieuwe reeks ‘webkaters’ van Kopijkat.